کد مطلب:316997 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:323

ام البنین و فرزندان فاطمه
ام البنین علیهاالسلام از همان روزهای اول زندگی مشترك با حضرت علی علیه السلام به جای انتخاب راهی كه اكثر زن پدرها و نامادری ها می پیمایند، بر آن بود كه جای خالی مادر آنان را پر كند. مادری كه در سن جوانی بسان گل لاله پژمرده و پرپر شد و با پرپر شدن خود غمی جانگاه در دل همسر و فرزندان خود به جای گذاشت.

فرزندان فاطمه علیهاالسلام در وجود این بانوی پارسا و فداكار، مادر خود را می دیدند و رنج فراق و هجران مادر را كمتر احساس می كردند. ام البنین علیهاالسلام فرزندان فاطمه علیهاالسلام را بر فرزندان خود مقدم می داشت و بخش زیادی از وقت و علاقه و محبت خود را صرف آنان می كرد. راستی آیا شما در تاریخ چنین زنی را می شناسید و چنین



[ صفحه 19]



بانویی را به یاد می آورید كه فرزندان هووی خود را بهتر و بیشتر از فرزندان خود دوست بدارد؟

گویند همان روزی كه ام البنین علیهاالسلام پای به خانه ی حضرت علی علیه السلام گذاشت، حسن علیه السلام و حسین علیه السلام هر دو مریض بوده و در بستر افتاده بودند؛ كه شاید از غم دوری و فراق مادر به این روز افتاده بودند. تازه عروس ابوطالب علیه السلام به محض آن كه وارد خانه شد خود را به بالین آن دو گل رعنا رسانید و همچون مادری مهربان به پرستاری آنان پرداخت. چنانكه گفته شد خود این بانوی كریمه و شریفه پس از چندی به مولا پیشنهاد داد كه به جای فاطمه، كه اسم اصلی و قبلی وی بود، او را ام البنین صدا بزند تا حسن و حسین علیهماالسلام و زینب و ام كلثوم از ذكر نام اصلی او توسط مولا علیه السلام به یاد مادر خویش، فاطمه ی زهرا علیهاالسلام نیفتاده و در نتیجه خاطرات تلخ گذشته در ذهنشان جولان نداده و رنج بی مادری آنها را آزار نرساند.